test 6

De Yamaha VMAX 2009 heeft zijn eerste testmeters gereden. De Motorsite.be vloog naar San Diego om één van de meest besproken motoren van de voorbije jaren aan een test te onderwerpen.

Dat de nieuwe VMAX véél beter rijdt dan zijn voorganger die sinds 1985 nauwelijks veranderde is geen groot nieuws. Om een motor te bouwen die niet beter rijdt dan een model van 33 jaar geleden moet je al heel hard je best doen. Wat wél verrast is dat Yamaha een motor van 310 kg, 1679 cc en 200 pk bouwde die stabiel is en verrassend scherp stuurt. De VMAX accelereert bovendien als een raket. Je laat letterlijk een streep achter als je aan een stoplicht aan het gas gaat hangen. Voor wie niet gewend is aan dit soort sprints, zou het wel eens kunnen dat die streep niet enkel op het asfalt staat…

Yamaha bouwde een compleet nieuw blok, gaf de VMAX een nieuw aluminium frame, 18 inch wielen, volledig instelbare ophanging en remmen die voldoen aan de hoogste eisen op een supersport.

Het resultaat is een motorfiets die op vele vlakken verrast. Niet in de eerste plaats omdat Yamaha een 21ste eeuw versie van zijn legende heeft gebouwd, wel omdat de VMAX een loopje lijkt te nemen met de wetten van de fysica. Een motor van bijna 1700 cc een respectabele wendbaarheid meegeven en tegelijkertijd stabiel maken in de bochten én aan hoge snelheden, je moet het maar doen. En dan hebben we het nog niet eens over de acceleratie gehad. En de uitstraling. Zelden zo vaak aangesproken geweest over een motor. Het begon al bij de douane officier op de luchthaven van New York en het eindigde met een dikke euh…Afro Amerikaan in een pick up die op de highway naast ons kwam rijden om te vragen hoe de VMAX reed.

We hebben hem gezegd dat hij voor een gedetailleerd verslag terecht kan in MotorWereld 10 de verschijnt op 12 september. Daarin staan ook overigens nog 3  2009 Yamaha’s waar nog niemand een glimp van opving…

http://demotorsite.be/nieuws/test-yamaha-vmax-2009