verhalen

30 jaar YAMAHA Vmax (auteur onbekend)
Dragracen, de sprint over de kwartmijl (402 meter) met staande start, is eigenlijk een oer-Amerikaanse vorm van motorsport. Uitgerekend een standaardmotor uit Japan werd daar specialist in: de Yamaha Vmax. Ook in Europa spreekt hij tot de verbeelding.
Wendbaarheid, duocomfort, zuinigheid? Vergeet het! Toen Yamaha de eerste ideeën voor de Vmax verzamelde, stond één ding centraal: snelheid. Rechtuit, om precies te zijn, en dan vooral vanaf stilstand. Deze motor moest spectaculair zijn. De blik strak op de kwartmijl, een woeste start, enorme acceleratie en dan elke productiemotor achter zich laten, dat was de visie. Maar de toekomstige ‘drag queen’ had eerst een tamelijk stoutmoedige orgaantransplantatie nodig. De Yamaha-ingenieurs transplanteerden 30 jaar geleden het destijds sterkste blok uit hun modellenlijn, dat uit de XVZ12T Venture – een in 1983 verschenen supertoerder met 98 pk en enorme volle kuip, zeg maar Yamaha’s GoldWing.
De 70°-V4 uit de toerfiets werd opgepept met hetere nokkenassen en grotere kleppen met sterkere klepveren. Daarbij kwamen lichtere zuigers, sterkere drijfstangen en een aangepaste krukas. Om de 1.198cc-V4 nog meer pk’s te geven, pasten de Yamaha-ingenieurs een bijzondere truc toe, met de intrigerende naam V-boost. De inlaatkanalen van de voorste en achterste cilinders zijn door een tussenpijp met elkaar verbonden, wat ook visueel is gemaakt in het zijaanzicht van het blok. Een servomotor opent boven de 6.000 toeren stapsgewijs de vlinderkleppen die in die verbindingskanalen zitten. Vanaf 8.000 toeren staan die kleppen volledig open en wordt elke cilinder door twee carburateurs van vers mengsel voorzien.
Dan staat het blok in standje orkaan en wordt er een naar toenmalige maatstaven waanzinnige 145 pk geproduceerd, bij een niet eens zo hoge 9.000 toeren. Wanneer de V-boost-kleppen opengaan, verandert de tot dan toe gemoedelijke V4 in een machtig kanon. Saillant detail is dat de Vmax in een land als Duitsland, met de ‘onbeperkte’ Autobahnen, werd geknepen tot 98 pk, terwijl in Amerika gewoon de volvermogen-versie werd verkocht. Alleen mocht hij daar natuurlijk helemaal niet hard gaan, aangezien de snelheidslimiet in die tijd nog overal 55 mijl per uur was, zo’n 88 km/uur. Daarom staat er op de mooie witte snelheidsmeter van ons exemplaar dan ook een opvallend rode ‘55’ aangegeven. De eigenaar heeft dit 1996-model uit Amerika gehaald. Motorisch is de machine nagenoeg identiek aan de oorspronkelijke versie uit 1985, maar deze heeft wel de verbeteringen die in 1993 werden doorgevoerd: een dikkere, stijvere voorvork en betere remmen, stammend van de FZR1000.
De V4 heeft bij de koude start even de choke nodig (links op de carburateurs), maar komt dan lekker grommend tot leven. De zwart verchroomde uitlaten geven een nog wat gemener, imposanter uiterlijk aan dit sprintmonster. Het geborstelde aluminium en de beperkte hoeveelheid chroomdelen steken daar mooi bij af. En niet alleen het uiterlijk is indrukwekkend, ook de manier waarop het blok loopt. V4-motoren voelen anders aan; ze maken op een andere manier toeren, laagfrequenter, grommender. Dat weten inmiddels al veel Aprilia-, Honda- en Yamaha-rijders. Maar om het nu op deze neoklassieker te ervaren, dat is toch een hele belevenis.
Het blok is warm, het gas gaat bij het bord ‘einde snelheidsbeperkingen’ vol tegen de stuit. Nu gebeurt het, de V-boost-kleppen gaan open, de hel breekt los! Ook naar huidige maatstaven trekt de oude Vmax er serieus hard aan. Die acceleratie boven de 6.000 toeren, dat geeft nog steeds een kick! Het effect doet daadwerkelijk denken aan de boost van een turbo. De toerentellernaald draait razendsnel richting het rode gebied bij 9.500 toeren, de V4 brult woest! Snel schakelen, en bijna onverminderd gaat de 1.200 door. Mechanisch klinkt hij daarbij volledig gezond, hij lijkt het allemaal moeiteloos te doen. Dit is duidelijk de meest fitte van de drie oude machines. Geen wonder dat er in 1985 zoveel mythes en sensatieverhalen de ronde deden over dit beest.
Vandaag de dag, met veel ervaring met moderne motoren, moet je toegeven dat deze Vmax en zijn dikke 1.200cc-V4 je steeds maar twee keuzes geeft: cool en relaxed door de stad boemelen of op elk recht stuk de harde V-boost-punch ontketenen. Een beetje puberaal misschien, maar wel spectaculair! Zoals de eigenaar van deze machine schetst: ,,Normale motorrijders zeggen: er zat een behoorlijk recht stuk tussen die mooie bochten. Vmax-rijders zeggen: er zat een bocht tussen die mooie rechte stukken’’.
Maar het kan nog indrukwekkender, veel indrukwekkender. De huidige Vmax treedt geheel in de voetsporen van zijn voorganger. Man, wat een imposant apparaat. Toch is de toename in omvang en gewicht nog acceptabel, vergeleken met de twee andere jubilarissen. Het gewicht is toegenomen van 279 naar 310 kilo, de wielbasis van een al niet bepaald korte 1.590 naar een riante 1.700 millimeter. Je zit er ook veel breder en meer wijdbeens op, midden op de machine. Op de oude is de zitpositie daarentegen nogal vaag, met hoog opgetrokken knieën achter het smalle stuur; dat voelt lang niet zo majestueus als de V4 zelf.
IMG_6525
De nieuwe Vmax zuigt zijn lucht aan door happers van het formaat scheepvaart, bij de oude versie zijn de luchthappers slechts een stylinggrapje. De in 2008 verschenen generatie zuigt dan ook aanzienlijk méér lucht aan; dit was de eerste ‘normale’ productiemotor die officieel 200 pk leverde. In werkelijkheid blijken dat er een goede 190 te zijn, maar dan wel van de uiterst bullige soort. Vanaf stationair toerental genereert de bijna 1,7 liter grote V4 al bergen koppel, maar als je het gashendel met een beetje beleid bespeelt, gedraagt het blok zich ook in de stad heel netjes. Het enorme krachthonk kan verrassend dociel zijn. Maar o wee als je volgas geeft en de prominent geplaatste toerenteller meer dan 4.500 toeren aanwijst. Dan lijkt de bulderende 65°-V4 wel een enorme V8. Met zoveel cc’s en een bewust gekozen motormapping wordt ook hier de acceleratie boven de 6.000 toeren werkelijk beestachtig. Het gaat met een geweld, onvergelijkbaar met een moderne 200pk-superbike. Vooral vanaf stilstand: alsof Thor persoonlijk zijn hamer in je rug slaat. In 2,7 seconde van nul naar honderd, dat is een record bij onze metingen. De lange wielbasis en het lage zwaartepunt zijn natuurlijk ideaal voor de sprint. Wheelies? Echt niet. Je krijgt eerder wielspin, zeker als de achterband nog niet echt warm is. Een bijzondere ervaring op een motor, keihard accelereren terwijl je dikke zwarte strepen trekt. Want tractiecontrole heeft dit kanon niet. Dit is een mannenmotor, geen speelgoed, om maar wat clichés van stal te halen. Hou er rekening mee dat onder flinke hellingshoeken – en de nieuwe Vmax heeft door zijn enorme 200-achterband meer hellingshoek nodig bij dezelfde bochtsnelheid! – de achterband ook maar al te gemakkelijk uitbreekt. Dankzij diezelfde lange wielbasis gebeurt dat dan wel weer relatief gemoedelijk, dikke pret voor wie het aandurft!
Al dit vermogen kan ook juist zorgen voor een heel rustig gevoel, je hoeft immers niks te bewijzen.
Zelfs in de hoogste versnelling (net als voorheen is dat de vijf) accelereert de Vmax van 60 naar 140 km/uur in 6,5 seconde. Op hoge snelheid gaat de kolos uiterst stabiel rechtuit, maar bij 220 km/uur grijpt de snelheidsbegrenzer al in. De ‘Vmax’ (= topsnelheid) is ook niet zo belangrijk bij de Vmax, het gaat om de woeste acceleratie.
Net als vroeger worden de vele paarden met een duurzame cardanaandrijving naar het achterwiel geleid. Vroeger een behoorlijk klein wieltje met ballonband, nu een enorm breed exemplaar.
Wat de beide ‘Vmaxen’ gemeen hebben, is de lol van het telkens weer domweg het gas openschroeven, het sprinten. Het voordeel van de nieuwe – naast de nog brutere acceleratie – is dat het rijwielgedeelte beter is opgewassen tegen de prestaties. Zeszuiger-remklauwen en ABS helpen je uit de brand, mocht je je een keer vergalopperen bij het accelereren. De huidige Vmax is een moderne, stijve motor die stevig geveerd is: de stugge achterschokdemper (eentje nu, in plaats van twee zoals bij de oude) laat je altijd duidelijk weten wat er gebeurt bij het rijden over oneffenheden. Ook qua feedback en grip van de banden heeft de oude Vmax natuurlijk het nakijken. Desalniettemin blijft de oude machine – met een aantal vervangingslagers – in bochten stabiel en voorspelbaar op zijn lijn. Het was hoe dan ook een knap, geslaagd ontwerp.
Zowel toen als nu geldt dat je één keer in je leven volgas moet hebben geaccelereerd met een Vmax.
Het is een belevenis. Bedankt Yamaha, voor het lef zoiets extreems te durven maken.
IMG_6259

Born with muscles

Deze huiveringwekkend krachtige machine zet de traditie voort van de oorspronkelijke VMAX, met een vormgeving die indruk maakt op alles en iedereen.

Een zeer krachtig motorblok verpakt in een high-tech chassis, voor bloedstollende acceleratie en onovertroffen precisie in weggedrag. Het vloeistofgekoelde 1679cc-motorblok levert een adembenemend koppel zodat u als rijder beschikt over een tot nu toe onvoorstelbaar niveau aan doseerbare kracht.

Kracht die schuilt in een spectaculair zwart, gedrongen aluminium high-tech chassis met enorm solide voorvorkpoten, en vier indrukwekkende, agressief vormgegeven aluminium luchtinlaten. De motor met de grootste krachtsexplosie van de 21e eeuw.
Eén en al kracht Rijden op een VMAX is een unieke beleving: het gaat
om de dominantie en de wetenschap dat alleen u
die kracht naar wens doseert, en om het heimelijk
ontzag van voorbijgangers. De VMAX stelt in al deze
opzichten niet teleur.
Deze radicaal vormgegeven motorfiets was een ware
sensatie toen deze in 1985 op de markt kwam. De
huidige VMAX zet deze traditie van schoonheid
voort, met een indrukwekkend design dat past bij
het enorme vermogen van het blok.
Maak nog vandaag een proefrit, en ervaar die
onverbiddelijke kracht in het onovertroffen chassis –
de VMAX is één van de spraakmakende iconen die er
bestaat.
Vol vermogen
Het vloeistofgekoelde V4-motorblok levert een enorm koppel vanuit
een krachtbron die visueel intimideert. Dankzij iridium bougies is het
verbrandingsrendement in elk toerenbereik uiterst gunstig – voor de
motorrijder betekent dat een eigenlijk onvoorstelbaar motorvermogen
dat voor acceleratie vanuit stilstand of al rijdend onmiddellijk
aanspreekbaar is.
Gedrongen aluminium chassis
De vormgeving van de VMAX is ronduit spectaculair. Imponerend zijn de
zwarte, low-profile aluminium balken, de diameter van de voorvorkpoten,
en de solide achterwielophanging met onderhoudsarme cardanaandrijving
– en dat met een ongekende hoogstaande afwerking. Dat heel eigen
karakter wordt verder benadrukt door de vier imposante, agressief
vormgegeven, met de hand bewerkte aluminium luchthappers.
Machtige titanium uitlaatdempers
De vier korte, omhoog buigende uitlaatdempers, geven het kenmerkende
VMAX uitlaatgeluid af. De hoogwaardige uitlaatdempers zijn vervaardigd van
lichtgewicht titanium en vervolgens gegritstraald.
Stijve voorvork
De dikke voorvorkbuizen passen perfect bij het unieke karakter van deze machine.
Ze zorgen bovendien voor de vereiste extra stijfheid, zodat de voorwielophanging
soepel en superieur kan reageren. Daarbij is de veervoorspanning en de in- en
uitgaande demping door de motorrijder volkomen naar wens instelbaar.
Krachtige grip
Een indrukkenwekkende motorfiets als de VMAX, standaard voorzien van een
high-tech lineair controleerbaar ABS-remssyteem, heeft componenten die
ruim bemeten zijn op het hoge vermogen. De wielbasis van maar liefst 1.700
mm zorgt voor uitstekende rechtuitstabiliteit. Het weggedrag is nog verder
geoptimaliseerd door de 18 inch voor- en achterwielen te voorzien van
speciaal ontwikkelde banden voor optimale grip en schokdemping.
Iridium bougies
Behalve met een geavanceerd, processor-geregeld brandstofinjectiesysteem (YCCI),
zijn op de VMAX ook iridium bougies gemonteerd. Zulke speciale bougies vindt
je op de meeste high-performance motorfietsen, en garanderen het extreem hoge

Details

  • Superkrachtig 1679cc-motorblok
  • Gedrongen aluminium frame
  • Imposant en krachtig design
  • Karakteristiek geluid
  • Schitterende performance over hele toerenbereik
  • Gecentraliseerd gewicht door kort vormgegeven krachtbron voor extra hanteerbaarheid
Vanaf € 22.999,00
Alle adviesverkoopprijzen zijn geldig vanaf 1 januari 2016. Prijzen zijn inclusief 21% BTW en BPM. Hiermee vervallen alle voorgaande prijslijsten.